att vänta på akut vård.

Från och med 1 april inför BUP i Västerbotten remisskrav för att få bukt på de långa köerna. Tidigare har du som patient behövt vänta 30 dagar på en bedömning och sedan ytterligare 30 dagar på någon form av behandling.
Från och med 1 april ska du först vänta på att få en tid på din hälsocentral/ungdomsmottagning/skolhälsovård, där bli bedömd och sedan, om du är tillräckligt sjuk, vänta på att en remiss ska skrivas. Innan du börjar väntan på att få komma till BUP.
När jag var som sjukast hade jag inte kunnat vänta en vecka på hjälp. När hjärtat slår 40 slag i minuten finns det inte tid att vänta på en remiss.
 
För att få kontroll över vårdköerna ska hälsocentralerna ta de "lättare" fallen. Vem ska bedömma det? Jag bedömdes som ett lätt fall för att mina föräldrar sökt hjälp så tidigt. 6 år senare går jag fortfarande i samtalsterapi samt äter antidepressiva. Jag var inget lätt fall.
 
5 dagar väntade jag och mina föräldrar på ett första samtal på BUP. Vi hade säkert tur, men det behövdes. Jag skulle i den fasen av min sjukdom aldrig ha bett om hjälp eller erkänt hur dåligt det faktiskt var, och när det uppdagades sa ätstörningen åt mig att bli ännu sjukare, ännu smalare. För att visa att jag faktiskt mådde dåligt.
Ambivalens är en stor del av en ätstörning. Ambivalens till att vilja bli frisk. Till att vilja må bra. Till att kämpa. Den ambivalensen tror jag inte är tillåten att ha när en ska vänta på en remiss. När en frivilligt ska gå till hälsocentralen för samtal eller somatisk koll.
 
BUP har möjlighet till redan utprovade behandlingsplaner som har fungerat för många redan. BUP har tillgång till en slutenvårdsavdelning för de som behöver extra övervakning eller akut avlastning från hemmet. Från hälsocentralen har de tillgång till... Ja vad? Vissa hälsocentraler är inte ens bemannade med utbildad kurator eller psykolog.
 
Karin Lundström från Socialdemokraterna säger att skolan snabbaste upptäcker problemen för att de är närmast. Så var det även i mitt fall. Men de hade inga verktyg eller medel till att hjälpa mig. De hade heller inte tiden till det. Min skolsköterska var på minst 2 skolor till varje vecka. Och jag var inte ensam om att ha psykisk ohälsa.
 
Jag har tur som har två föräldrar som var både uppmärksamma, jobbiga och verkligen brydde sig om mig. Jag hade också tur som fick vård snabbt och allteftersom mitt vårdbehov förändrades, ändrades också min vård. Jag är tacksam för att jag fick möjligheten att åka två gånger i veckan till Umeå för öppenvårdsbehandling eftersom de var duktigare där. Jag är tacksam för att jag aldrig har behövt kämpa för min rätt till vård.
Och jag är evigt tacksam att jag överlevde detta. Och att jag idag inte bara överlevde, utan faktiskt lever ett fullvärdigt liv.
Janina skrev:

Superdupermegatroligt bra inlägg. Hoppas alla läser och tar till sig av det!


Janinas blogg: http://janinaw.devote.se
DATUM: 2014-03-24 KLOCKAN: 19:49:15

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.