ångest

Hjärtat slår snabbt. Tankarna susar fram och tillbaka utan att egentligen bilda något logiskt. Svettningar eller varma händer. Det kryper i benen. Rastlöshet. Svårt att andas. Axlarna flyger upp till öronen och framåt.
Jag tror alla har upplevt ångest, kanske inte på det här sättet, men ni vet, stress över något, eller bara att man tänker för mycket.
Egentligen har jag inte så mycket ångest nu för tiden, eller jo, varje dag, men jag har inte ångestattacker som att jag måste skrika och gråta och inte vet var jag ska ta vägen, det har hjälpt mig något så enormt att lära mig vad ångest är, vad som händer med kroppen och att det går över. För det gör det, för du har ju inte fortfarande ångest sen första gången du fick det? Det har ju gått över!
När du får ångest är det din naturliga flyktinstinkt som sätter igång, något du är rädd för, hemskt rädd. Första gången du blir rädd är det inte ångest, men andra gången, om du flydde första gången reagerar kroppen med ångest. Hjärnan tar det som något hemskt, såsom en björn, när du flydde från känslan första gången. Eller rättare sagt, så är det amygdala som sitter i hjärnan som tar hand om rädslor. Amygdala "säger till" när en fara eller hot närmar sig.
Exponering är det seriöst bästa som har hänt mig, det förklarar allt! Självklart kan jag inte förklara som en utbildad behandlare, men jag ska göra mitt bästa!
Ångesten når alltid en topp, det går inte att ha högre ångest, en tia på en tiogradig skala. Det händer inte så ofta att du kommer dit upp (som jag har förstått det) utan den sjunker en bit innan. Men ändå, det känns alltid som om det aldrig har varit värre! Och att det aldrig ska bli bättre! När du är mitt upp i det, försök att inte lova dig själv något, vänta 2 timmar och se om du är lika sugen då. Jag sa ofta till mig själv, nu tar jag livet av mig eller nu ska jag aldrig mer äta. Som ni förstår så lyckades inget av det, vilket gjorde att jag kände mig mer misslyckad.
I alla fall, för varje gång du utsätter dig för det "hemska" kommer ångesten sjunka, första gången du stannar kvar i känslan, utan att fly kommer ångesten att vara skyhög men nästa gång kommer den vara lite lägre. Detta tar ett tag, och det är jätte jobbigt till en början, men, vad kan bli värre av att gå igenom något tufft för att komma ut starkare?
Mindfulness är ett bra sätt att hantera ångest, men det tar vi en annan gång!
Marika skrev:

sv: vi byter på något sätt!

ditt hår är ju jättefint:o:o:o:o


Marikas blogg: http://marikalarssons.blogg.se/
DATUM: 2010-04-28 KLOCKAN: 22:26:52

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.