alltid prata om vad du har, alltid prata om vad du har, tjejen, du vet att du måste sluta!

Tänk så tokigt det kan bli ändå, vad som låter som en fin kommentar eller trevligt beröm i dina öron är anledningen till min(a) dåliga dag(ar). När du säger "gud vad fin du är idag!" uppfattar jag det ofta som att jag har klätt upp mig för mycket, att jag tror för mycket eller att jag var ful igår. När du säger att jag har varit dukig som åt en utmaningsmåltid eller skrapade allt på tallriken utan att behövt ha blivit tillsagd är samma sak som om du skulle skrika "jävla fetto! hur kan du äta det där, det är förbjuuuuuudet! håll dig till dina salladsblad, unna dig aldrig mer något gott, ser du hur du sväller? dags för skärpning, du är för frisk!!!!" och så blir det rätt dubbelt för mig. Duktig hur? Duktig på ditt sätt (fet, äcklig, tjock) eller duktig på mitt sätt (svältande, smal, svimfärdig)?
Att höra saker som "du är finare nu när du har lagt på dig lite" eller "vad kul att du har gått upp i vikt" är ungefär samma sak som om du hade sagt "vad fet du är, du passar inte att vara smal, du borde gå upp lite mer för att bli ännu fetare" eller "kolla på mig, jag är så duktig som inte är tjock, som du, som har gått upp över 10 kilo, jag har däremot gått ner 5". Och du kan skippa det där om att berömma mig för mina betyg, antigen skäms jag för att jag har så "bra" betyg, eller att jag har alldeles för dåliga. Men när en lärare säger att jag har presterat bra under lektionen vill jag gärna skrika högt att jag har presterat bra, det finns hopp för mig med!
Och vet ni vad bland det bästa att få höra är? Att jag är ambitiös, att jag "har vänt en dålig upplevelse till något bra" som Carro sa, att jag har fina kläder och härlig stil. Att jag skriva bra eller att min design är superfin. Men mest av allt att jag är ambitiös, att jag jobbar för mina drömmar - att hjälpa andra. Och att jag kan mycket. Jag vill berätta allt jag kan, för att skryta, för att visa att jag kan faktskt någonting, jag är inte dum! Men samtidigt, skryta? Nej, egoistiskt...
Vill mest bara ha sagt att det är bra att tänka efter en extra gång innan du säger något trevligt, det mesta, nästan allt kan jag eller folk i liknande situationer vända till något negativt gentemot mig själv...
en gammal bild från vintern 09/10. vet inte varför, men jag tycker den passar in här.
Tove skrev:

Men guuuud Moa...

nu känner jag mig asdum, jag sa att du såg bättre ut nu än när du var jättesjuk, men det var för att jag tycker NÅGRA få kilon gör ditt fina utseende mer rättvisa, hela du lyser som en sol, en jävligt SMAL sol.. Du är smalsmalsmal, alltid LAGOM fin, sådär bra fin, jag har aldrig tyckt att du klätt dig överdrivet fult, eller för upppiffat. Nu känner jag inte riktigt dig, men min uppfattning är att du är en jävligt SNÄLL tjej, alltid ROLIG, OMTÄNKSAM och SMART. Om man ska analysera insidan..



Du är du, och enligt mig näst intill perfekt!

Kram på dig Moa, ta aldrig snälla kommentarer som dåliga, jag vet att jag också gör det, men får man en elak kommentar så märker man det! <3


Toves blogg: http://flavigry.blogg.se/
DATUM: 2010-09-08 KLOCKAN: 07:47:52
janina skrev:

bra inlägg moa :)

känner igen mig!


janinas blogg: http://janinaw.blogg.se/
DATUM: 2010-09-08 KLOCKAN: 08:26:09
stina skrev:

Hej Moa!!

Tänkvärt inlägg.. har faktiskt aldrig( el iaf väldigt sällan) tänkt sitationerna såsom du beskriver dem. Självklart vill man inte säga något till dig för att spä på ångesten el öka pressen, men okunskapen gör nog att det blir så ändå. Och även om du gång på gång får höra förklaringarna "men du ÄR jättefin idag, jag MENAR det", såkanske jag ( och en del andra) måste omformulera oss på något sätt.. Frågan är hur?? För jag tycker du FÖRTJÄNAR att få höra det. Din klädstil är helt otrolig!! Önskar att jag hade med mig dig på stan de gånger jag är där för att handla nya kläder.. och du är supersuperduktig med barn. Då Hugo är med oss vet jag att han är i tryggt förvar då du har honom... och ditt hår är helt otroligt fint!! Ett sånt hår som jag alltid önskat mig.. Du är driftig och påhittig, social,allmänbildad. Din blogg, ditt engagemang för att öka medvetenheten om ätstörningar, din öppenhet om vad du varit med om.. allt sånt moa gör dig till en kanontjej, och då är det svårt att INTE berömma dig. Oj vilket svamligt inlägg detta blev.. hoppas jag inte rört till det nu.. stor kram till dig!!


DATUM: 2010-09-08 KLOCKAN: 08:55:28
Emma skrev:

Usch vad jag känner igen det där, man tolkar allt så fel. Sjukt trist :/


Emmas blogg: http://chasey.blogg.se/
DATUM: 2010-09-08 KLOCKAN: 09:37:29
Caroline skrev:

Förstår att det kan bli jobbigt då folk tror de är snälla men det resulterar i andra tankar hos dig.. Men ingen säger något för att göra dig ledsen på riktigt <3

Du är stark!


DATUM: 2010-09-08 KLOCKAN: 15:46:54
Malin skrev:

Moa, jag har sagt så mycket som blivit tokigt, det vet jag. Saker du tagit hårt och som du tyckt varit jobbigt att höra. Men det har aldrig varit menat som något annat än uttryck för min kärlek till dig, min fina dotter. Det här är inte lätt... att vilja visa sin uppskattning, ge beröm, säga fina saker som jag vet att alla mår bra av att höra. Men som ibland har tagits emot på något annat sätt än det var tänkt. Jag hoppas du förstår att vi vill dig väl... det sista vi vill är att göra det besvärligt och svårt. Tusen pussar!!


DATUM: 2010-09-08 KLOCKAN: 22:41:37

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.