kul, askul. kuk, askuk. supersnopp. superfitta. jättebröst. superpatte. lika mogna som bruna bananer!

Frisk. Vad är friskt? När är man frisk? En del säger när man är normalviktig. När man äter som alla andra. Jag håller inte med. Eftersom sjukdomen sitter i huvudet måste man ju bli frisk i huvudet. Man kan inte bli frisk förrän man är normalviktig, faktiskt så kan man inte jobba fullt ut med att bli frisk i huvudet förrän man är frisk i kroppen, eftersom hjärnan inte fungerar som den ska när man är underviktig. Är man frisk när man inte längre uppfyller kriterierna för någon diagnos? För att jag ska räkna mig själv som frisk tänker jag att jag måste:
- Äta normalt. Inte kolla kalorier, fett, socker eller något sådant, mat som mat liksom. Inte ha något "förbjudet" eller något som är lättare eller svårare att äta.
- Det är okej att gå upp i vikt. Min kropp är okej. Den är fin som den är, även om jag går upp 10 kilo, så är den fin.
- Kunna kontrollera mina tankar, känslor och handlingar utan att det ska resultera i en stor ångestattack.
- Vara ok. Inte ha för höga krav på mig själv, hellre för låga.
- Må bra och må dåligt utan att det är någon big deal, man kan inte må bra om man inte mår lite sämre ibland!
Hm.. kommer inte på något mer. Det blev väldigt luddigt och diffust, men ungefär såhär. Sen finns det ju tusentals smågrejer, som att inte haja till varje gång jag läser ätstörning, inte tänka att "jag kunde ha tagit lite mindre" varje gång mamma eller pappa säger att portionen är lagom, inte vara livrädd för att äta för mycket, överäta, få för mycket kalorier, inte känna mig tvingad att träna, röra mig eller så. Och att det inte ska vara en så stor grej att väga sig. Vad är friskt för dig?

[kampen tillbaka] skrev:

kunde inte sagt det bättre.

Sen är det trist att vissa inom

vården tänker på ett annat sätt.

Ta in patienten- göda upp henne/honom

sen ut- och du är frisk..

typ..

<3


[kampen tillbaka]s blogg: http://mergimebytyqi.webblogg.se/
DATUM: 2010-11-14 KLOCKAN: 21:37:41
Emilia skrev:

Frisk för mej är när man är fri. när man känner sej fri. att man inte måste göra något man inte vill. och att man kan göra vad man vill utan att känna sej hindrad. när man känner känslan frihet så är man frisk tycker jag typ :P

Kram!


Emilias blogg: http://miliaa.webblogg.se/
DATUM: 2010-11-14 KLOCKAN: 21:45:56
Caroline skrev:

Vad är frisk? En ganska svår fråga, men jag tänker att när man är frisk då mår man bra i både kropp och själ. Att man känner sig frisk och inte behöver tänka att man är just det, frisk, utan det liksom bara är där ändå, man förstår utan att behöver ha det i tankarna på nåt vis. Det blev luddigt för mig med, men jag hoppas du förstod ^^


DATUM: 2010-11-15 KLOCKAN: 13:25:27
Emilia skrev:

Och sen var jag så himla mogen att jag skrattade åt superpatte! :P


Emilias blogg: http://miliaa.webblogg.se/
DATUM: 2010-11-15 KLOCKAN: 18:27:07
lisa skrev:

hmm jag håller nog med dig att man måste vara frisk i huvudet ,alltså kunna äta vad man vill utan att det finns baktankar, kunna läsa om ätstörningar utan att längta tillbaka eller tänka att "Jag kunde ha gått ner lite till", kunna njuta av mat och känna sig mätt på ett bra sätt. Inte bry sig om man går upp några kilon. Det tycker jag är att man är frisk :) Tyvärr tar de ju jädrans lång tid bara.. :/


lisas blogg: http://lisaozorro.blogg.se/
DATUM: 2010-11-24 KLOCKAN: 19:52:46

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.