nu gör jag något som moa inte har någon aning om att jag gör, hon kommer troligtvis märka det imorgon på skolan! men känner jag moa rätt som jag gör så är det helt okej att jag gör det här hehe.


Min bästa vän är ligger inte på toppen just nu och jag vill hjälpa henne upp. Från att i princip slicka botten. Jag vet egentligen inte hur man skriver i en sånhär blogg, som ska "nå ut" till andra människor, inspirera och motivera!
Jag är en såndär människa med lätt syn på livet, life is easy even when it's not. Typ. Så egentligen vet jag inte om jag gör helt fel nu genom att inkräkta och skriva ett inlägg just nu på Moas blogg. Jag hoppas att jag gör rätt, inte vill jag göra några fel inte.

Moa är en hur fin människa som helst, hon berömmer sig sällan i bloggen och skriver mest att negativa saker om sig själv. Vilket jag tycker är otroligt tråkigt och det tror jag att ni andra som läser detta också tycker! Visst är Moa en hur fin tjej som helst? Både till utseendet och personligheten. Hon är caring and reparing, som jag så fint brukar uttrycka mig, hon bryr sig så otroligt mycket om alla där ute med problem, speciellt de som lider av någon form av ätstörning. Hon försöker fixa det bra för alla även mig och fokuserar mindre på sig själv och sitt eget mående.
Men för tillfället så tycker jag att Moa enbart(enbartmoa hoho) ska fokusera på sig själv ett tag. Be om den hjälp som hon behöver men alltför sällan ber om. Nu tänker ni säkert? Eh, du kan väl hjälpa henne??(kanske ni inte gör) Men ifall ni gör det så självklart!!! Jag gör allt för Moa, därför tycker jag att hon ska fokusera på sig själv just nu och jag ska hjälpa till, även om hon inte ber om det. Så något ska jag göra!
Men jag vet att Moa skulle aldrig klara av att enbart ta hand om sig själv, för hon skulle få dåligt samvete för alla hon inte hjälper när det behövs. Men jag är säker, på att alla ni som brukar ta hjälp av Moa, kan få hjälp från ett annat håll än henne just nu? Låt henne fokusera på sig själv, att bygga ihop alla lösa bitar.


Men nu känns det dumt att jag säger sådär, för Moa vill fortsätta hjälpa er och hon vill inte att ni ska sluta säga till henne när ni mår dåligt eftersom hon som sagt är caring and reparing! Men jag säger det igen, försök hitta hjälp åt ett annat håll och det är jag säker på att ni kan få! Feg som jag är just nu, tycker jag inte på publicera. Jag lämnar detta inlägg som ett utkast och Moa får upptäcka det och bestämma själv om det ska publiceras eller inte. För egentligen var huvudsaken med detta inlägg att Moa skulle läsa det. Men jag vill också att hon ska publicera detta milslånga inlägg om hon accepterar det, om jag inte skrivit något fel som kan missuppfattas eller något annat.

Ha det bra alla gullungar och fortsätt läs Moas blogg! :* /Guess who?

EDIT: älskar dig marika, mer än ord kan förklara♥♥♥
Caroline skrev:

Åå vilken supervän du har i din Marika! Gör som hon säger nu, för det är kloka ord, och fokusera på dig själv och bara dig själv ett tag tills du mår bättre <3


DATUM: 2011-01-27 KLOCKAN: 21:15:17
Mamman skrev:

Vill bara säga att det är två enastående tjejer som ni lyssnat till, Marika och Moa ni är fantastiska med varandra!!! Vänskap är en rikedom!

En tuff dag igår, fler tuffa dagar kommer och Moa du behöver allt stöd och hjälp du kan få. Helt klart. Men likväl är det du som ska göra jobbet som återstår till ett fritt och friskt liv. Ingen annan har lösningen, men oj vad vi vill stötta och finnas med när du gör jobbet. Alla dagar, alla stunder finns vi. Ta vara på vår hjälp! Kanske måste du ibland också ge oss tips på vilken hjälp du behöver för stunden.

Älskar dig i massor!


DATUM: 2011-01-27 KLOCKAN: 23:02:25
Helena skrev:

Åh, vad fint skrivet! Bästa vänner är nästan det finaste som finns! Ta hand om dig själv moa, så som marika skriver! Och ha en himla fin fredag (fredagar är gjorda för att vara fina ju :D)!


Helenas blogg: http://helenaantecknar.blogg.se/
DATUM: 2011-01-28 KLOCKAN: 09:00:55
Tove skrev:

Gud va härlig du är Marika, vilken hjälte. Jag började nästan gråta när jag läste detta, kanske för att jag kan relatera till mina egna vänner? Vi kan nog aldrig förstå hur det är att ha en vän som är sjuk, och vi tvivlar nog ofta på att ni ens bryr er, men det här visar klart och tydligt vilken enorm caring du bär på Marika! Ni har sån ofantlig tur som har varandra!



Och Moa, det är svårt det här med att "få den hjälp man behöver/förtjänar". Vi får ju hjälp, men det kanske inte alltid räcker, eller är den perfekta alla gånger. Jag tror, att det är viktigt att komma på andra saker, själv, som parallellt med behandlingen kan hjälpa en.



Moa, om jag skulle bo närmare, då skulle jag genast sprungit över med en lista på saker jag tycker du skulle ägna dig åt. Kanske är det lättare för oss andra att se?



Du skulle, enligt min mening dra i gång något foto-collage, kanske något som INTE involverar sjukdomen vs ngt som gör det? Annars så tycker jag du verkar vara en hejjare på allt som har med pyssel att göra, minns du min cernitlera jag fick? Kanske du kunde fiska lite med dina föräldrar så kanske de kan köpa sånt till dig? Satsa på att verkligen skapa något, inte bara en liten tomte utan något som får dig att känna dig engagerad. Och viktigast av allt, en så fin och snäll tjej som du Moa, ska inte tillbringa allt för mycket tid ensam, se till att umgås med dina kompisar, även då det känns som om du bara vill kräkas på både dig själv och dom (för ja, så brukar..brukade iaf jag ofta känna).



Jag blir helt till mig, för du har ju sådan potential!! Jag vet att du skulle ha topp betyg i skolan och lyckas med så mycket om du bara hade orkat, alltså nu var inte poängen att du hade dåliga betyg, utan snarare hur mycket du faktiskt är kapabel till. Jag kan knappt fatta att du lixom kommit så långt, att du tar dig igenom så mycket även då du mår så dåligt. Du är så fin som bryr dig om alla oss andra, och vet du? Vi bryr oss så om dig också <3



Du ska veta att jag finns här, visst bytte vi telefonnummer? Kanske vi kunde prata i telefon någon gång?


Toves blogg: http://flavigry.blogg.se/
DATUM: 2011-01-28 KLOCKAN: 09:06:04
Anonym skrev:

Så otroligt fint.


DATUM: 2011-01-29 KLOCKAN: 11:54:37
anbn skrev:

du vet att jag alltid finns här moa, alltid. vilken tur att du har marika. det är ju inte en slump att en så fantastisk människa som hon valde att vara just DIN bästa vän, det finns en anledning till att hon valde just dig. för att du är så fin, så go, så rolig och charmig och härlig. du är fantastisk <3


DATUM: 2011-01-29 KLOCKAN: 17:07:03
anna* skrev:

inlägget ovan är från mig. kram min älskade vän <3


anna*s blogg: http://odaskamp.blogg.se/
DATUM: 2011-01-29 KLOCKAN: 17:07:33
Anonym skrev:

...och en sak till Moa: jag tror att Marika har rätt till punkt och prickar. Ta hand om dig!


DATUM: 2011-01-29 KLOCKAN: 17:42:23

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.