när detta inlägg publiceras ligger jag nog i det kalla vattnet på eddahallen och bryr mig inte ett skit om min kropp. önskedröm.

Igår var jag hos skolsköterskan. Vägde, mätte och pratade lite om min kropp? Det var faktiskt rätt skönt, jag fick kolla på viktkurvan som visade att jag faktiskt vägde normalt. Min vikt låg precis där den skulle i förhållande till min längd, och vet ni vad? Det känns bra! Jag trodde att det skulle vara ett stort fett hopp, och det gör inget att jag inte är underviktig.
Trodde aldrig att jag skulle säga det, men det gör faktiskt inte något. Det är okej. Nästan iallafall, jag är långt ifrån nöjd med min kropp, men det är okej att kolla på viktkurvan. Det är tufft att se siffrorna på vågen och att räkna ut BMI:et och se, jahapp, jag räknas som normalviktig. Men den där viktkurvan, gud vad jag älskar den! Önskar att jag kunde göra en hemma, för mig själv, rita upp en och fylla i vad jag har vägt de senaste... 10 åren och se att ja, det ser faktiskt okej ut, det ser ut som det ska!

När jag var liten var jag en rund flicka, då skämdes jag mycket över det, idag blev jag lite glad över det. Att jag låg över "normalen", över det där strecket. För det betyder att jag kan väga många kilo till och ändå vara inom mitt normalspann.

Dessutom hade jag ett samtal med min behandlare om det där också, siffrorna på vågen säger inte ett skit om hur man ser ut, BMI:et säger om man väger bra eller inte, men inte det säger något om hur man ser ut. Om man kollar kroppsbilder så är det jättetydligt. En del har ett BMI som visar på övervikt, men ser inte stora ut, en del har BMI som säger att de ligger på undre gränsen och de ser inte alls pinnsmala ut. De kanske har kraftig benstomme? De kanske är bystiga? Eller de med övervikts BMI:et kanske är enormt vältränade? Vem vet? Vem bryr sig, framför allt. Det är okej att väga 90 kilo, man är fin ändå. För det är insidan som räknas, och mår man bra, ja, då syns det på utsidan!
ska vi räkna hur många gånger jag har använt den här bilden?
Caroline skrev:

Jag blir så glad av att höra att du mår bättre och bättre, du har så himla fina tankar nu! =)


DATUM: 2010-11-24 KLOCKAN: 23:31:51
aww skrev:

härligt att det känns bra för dig! blir glad a att läsa de :)


awws blogg: http://amandawahlgren.blogg.se/
DATUM: 2010-11-25 KLOCKAN: 13:23:09
Camila skrev:

Blir så inspirerad och pepp av att läsa dina inlägg. Du är så duktig :D Kramar


Camilas blogg: http://resanupp.devote.se
DATUM: 2010-11-25 KLOCKAN: 19:57:38

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.