vad kan man göra för att hjälpa?

Ja, vad kan man göra för att hjälpa? För att hjälpa andra som mår dåligt, för att hjälpa andra som har ätstörningar, för att hjälpa anhöriga, för att lära Sveriges befolkning vad ätstörningar innebär. Att det inte bara är "att äta", att ångesten ligger och kokar hela tiden, att man inte är självisk, att man snarare tar hand om alla så bra man kan, men det är aldrig tillräckligt. Folk som drabbats av depression, tvångstankar, självskadebeteende, ätstörningar osv är nog de som bryr sig mest om allt annat än sig själv.
Men vad kan man göra som en femtonårig, snart sexton, brud för att hjälpa så många som möjligt, för att nå ut till så många som möjligt. Ska man dra ihop ett helt gäng och demonstrera på gator och torg? Ska man ringa tidningar landet runt för att intressera dem? Måste det komma ett extremfall för att media ska uppmärksamma sjukdomen, vilket kommer bidra till folks felaktiga bild av vad ätstörningar är (smala, vägrar äta, kan inte bli friska). Eller räcker det med motivationstips på sin blogg?
Ungefär 1% av alla kvinnor mellan 13 och 30 år drabbas av anorexia nervosa, för bulimia nervosa är siffran något högre, ca 2% inom samma åldersgrupp. (Källa) Man får inte ätstörningar för att idealet är smal, lång flicka med platt mage, självklart kan det vara en av tusen orsaker, och det är också viktigt, eftersom nästan alla flickor/kvinnor ständigt påminns om att de inte är perfekta. Men vad kan man göra? Hjälp mig, snälla, så kan vi hjälpas åt att, inte radera ätstörningar från världskartan, det är nog inte möjligt, men göra folk mer informerade och förbättra sjukvården.
Är du på?

kusin Lovisa skrev:

Skriv om det! Ta dina erfarenheter, andras erfarenheter och berättelser och skriv ihop det. Skriv något för alla de som inte förstår vad det innebär att ha en ätstörning. Din blogg, men ett häfte istället:)

Gör du det bra kan du säkerligen få en bra spridning för det!


DATUM: 2010-05-29 KLOCKAN: 14:46:42
Caroline skrev:

Jag är på =)


DATUM: 2010-05-29 KLOCKAN: 16:39:09
Anonym skrev:

Det viktiga första steget är att själv bli frisk. Först då kan man på allvar vara en trovärdig, positiv förebild som visar att det faktiskt går att bli frisk. Sedan är "frisk" ett begrepp man själv måste bestämma sig för vad det - vad räknar just du som friskt?



Jag började med frisinriktad stöd- och självhjälpsverksamhet när jag var på väg ut ur min egen ätstörning, och även om det höll mig på rätt spår att inse att även om jag inte hade räknat med att bli en förebild, så hade jag plötsligt ett ansvar att föregå med gott exempel, så känner jag idag att det nog är bättre med friska förebilder. Jag lärde mig enormt mycket, men hur många jag nådde ut till - det vet jag inte. Hade runt 400 medlemmar i min nätgrupp innan jag lade ned den, och det hade jag lagt några år på att bygga upp, och drygt 20 timmar i veckan på att driva.



Ett tips är att engagera dig i t.ex. AB-kontakt och SHEDO, och att skriva. Tänk mindre på hur många som läser och mer på vad du vill säga. Om människor berörs så sprids också ordet. Det viktiga är inte att många läser, utan att kanske påverka en eller två - då är mycket vunnet. Så se till att först och främst arbeta med dig själv, och dela med dig av den resan. Redan där gör du mycket!



~L


Anonyms blogg: http://lisaslivslust.blogspot.com
DATUM: 2010-05-31 KLOCKAN: 12:20:08
Anonym skrev:

JA


DATUM: 2010-06-02 KLOCKAN: 22:00:58

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.