läsvärda böcker

Tänkte fylla upp era huvuden med massa böcker om ätstörningar som är värda att läsa. Jag älskar att läsa böcker om psykisk ohälsa, men för vissa är det bara triggande, om du vet med dig att du är lättpåverkad ska du kanske avstå! Aja, jag lär mig massor, det är därför jag läser dem, både för att känna mig mindre ensam men även för att lära mig hur det funkar med allting, varför osv.
Zebraflickan

Skriven av Sofia Åkerman, större delen av boken handlar om hennes väg tillbaka till livet, om alla hennes sjuka tankar som förstörde och förstörde, verkligen bra läsning, det ger en hopp att man inte är hopplös!
När mörkret kom

skrev Lina Strandberg år 2000. En otroligt bra bok som beskriver hur mycket som helst, verkligen allt! Jag och mamma har länge funderat på att köpa hem den och låna ut till nära och kära.
Jätten i spegeln

Om jag inte minns fel så var det en journalist som interjuvade Mikaela under hennes tid på Mando. Halva boken är skriven om henne och den andra hälften är mycket fakta och så. Kan blanda ihop den med någon annan bok, men ja, den här boken är även den bra!
Varje dag har vi en liten tävling

"Alla säger att jag håller på att tappa mina byxor, att de bara hänger på mig. De förstår inte! Det förstår inte att det är min mage som är så stor att den knuffar ner byxorna hela tiden. De förstår ingenting!". Älskar citatet, det förklarar verkligen hur hon såg på sig själv. Boken är baserad på Hannas egna dagboksanteckningar från när hon själv var sjuk.
The best little girl in the world

Jag och läraren på avdelningen läste den här ungefär samtidigt, skriven av en terapeut på engelska. Den är väldigt överdriven eftersom den är skriven för människor som inte har någon koppling till ätstörningar, men självklart; läsvärd!
Decembergatans hungriga andar

Boken handlar inte om Ulrika Lidbo, men eftersom författaren själv lidit av ätstörningar vet hon vad hon pratar om, jag gillade den verkligen, även om den visar det absolut värsta scenariot.
Genom helvetet

Skriven av fotbollsspelaren Tina Nordlung, boken visar ganska tydligt att nästan vem som helst kan drabbas av anorexi eller andra relaterade ätstörningar. Kanske inte den bästa bok jag läst, men lite kul att den inte är så inriktad på bara sjukdom.
Det här får räcka för denna gång, tycker ni om det? Säg till så proppar jag er fulla på mer!

Maria Bokvist skrev:

Jag älskar också läsa, men mest psykiga ohälsa. Det får mig att tänka att jag duger och komma på bra tankar att inte gå ner i vikt. Jag har läst ju, Decembergatans hungriga andar, Zebraflickan och De kallde mig Ize. Jag gillade dem att läsa och de böckerna inspererade mig och som jag vet så är jag inte helt frisk i psykiga än, men jag får tänka positivt och det blir bättre. Du Moa kommer att göra många människor glada och friska. För hur du tänker är bara tankar inte värklighet. Men du kan skapa det positiva om du tänker det positivt. Jag stöttar dig och vill gjärna peppa dig. Fortsätt som du gör. Du kan gjärna tipsa mer böcker, inte bara ohälsa och mkt mer. Tack för tipsen. Stor kram från Maria :D Lycka till.


DATUM: 2010-05-08 KLOCKAN: 13:41:44
Anonym skrev:

ja, forstätt att tipsa! :)


DATUM: 2010-05-08 KLOCKAN: 23:04:11

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.