(h)järnkoll

Jag hatar att psykisk sjukdom alltid är något dåligt. Jag använder det själv ibland så, men ångrar mig så fort tanken har lämnat munnen. Att alla är galna på psyket är inte sant. På avdelningen (nog för att de aldrig var folk över 18 år) träffade jag aldrig någon som var "galen". Det var många som skrek och grät, kastade saker och kallade personalen för dumma saker men ingen var galen. När ångesten lagt sig satt vi ofta ute i köket och spelade kort, såg film eller pratade om livet. En skötare sa att det var lite värre på vuxenpsyk, men det var för att det var underbemannat och alltid fler patienter än det fanns sängar.
Många tänker "det händer inte mig" eller "psykfall är helt galna". Jag ser inte sanningen i det? Ingen är ett "psykfall". Alla är egna, unika människor, ingen är sin sjukdom! Det är något som har drabbat dem, det kan drabba alla. Sjukgymnasten jag träffar berättade att en gammal patient berättat för henne att vem som helst kan få en psykos. Det beror på hur hög toleransnivå man har, vad man utsätts för och hur tung ryggsäck man har. Detta skulle jag gissa gäller alla psykiska sjukdomar.
7 av 10 svenskar har någon form av personlig erfarenhet av psykisk ohälsa. (Någon nära vän, anhörig eller arbetskamrat har varit drabbad). Nu drar jag helt egna slutsatser, men 3 av 10 svenskar är mindre än 3 miljoner svenska medborgare. Kanske är det de som är under 10 år eller nått? De som är mindre erfarna och inte har upplevt lika mycket som en 70 åring.
Jag tycker alla ska stötta Peter Dorchs uppdrag för 2010; "Mission 2010: Psykiska sjukdomar skall INTE längre vara tabu!". Klicka dig in här eller läs mer om psykisk ohälsa här.
Det finns miljoner sätt att hjälpa och miljoner sidor att klicka sig in på, är ni med och förbättrar Sveriges psykvård?
JosefinEmilie skrev:

Jag har varit inlagd på vuxenpsyk en del ggr. O jag tror det är värre där. Det finns en del som är "galna", inte bara deprimerade och har ångest och kasdtar grejer omkring sig. Utan dom är snarare riktigt sjuka, har flera personligheter, hallucinationer..har själv erfarenhet av en del äldre kvinnor med dessa sjukdomar.



Men du har rätt i det du skriver. Psykiskt sjukdom är inget som ska tabubeläggas, det är ngt väldigt vanligt.



Kram


JosefinEmilies blogg: http://regnblomma.blogg.se/
DATUM: 2010-05-23 KLOCKAN: 17:22:31

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.