för att få börja dbt grupp

  • Måste jag kunna äta allt
  • Inte hålla på och svälta/hetsäta massor
  • Inga beteendekrusidueller
  • Kunna äta ensam, utan en massa stöd
  • Vara motiverad, vi går gruppterapi för att peppa varandra, inte sinka varandra!
  • Vara fit for fight, inget duttande, det är frisk vi siktar på, raka vägen upp!
  • Vara borta från sond/sondnäring/näringsdrycker/andra hjälpmedel
Jag vet inte riktigt om jag har glömt något som är viktigt? Det värsta just nu är att äta ensam. Att själv välja om jag vill äta eller inte. Eller egentligen har jag inget val, för äter man inte dör man. Men så funkar det inte, först måste man in på avdelningen. Men ja, äta själv, välja själv, lägga upp själv, smöra själv osv osv osv. Äta själv. Panik. Jag klarar det nog en dag, eller två. Men alltid? Komma hem från skolan och ta mitt mellis? Kliva upp på morgonen och bre mackor? Fixa ett fika på kvällen? Njaaa, inte där än. Vill som sagt att det bara ska komma av sig själv, men det är omöjligt sa min behandlare. Idag påbörjade vi första steget, kvällsfika, frukost+mellis görs iordning av mig och ingen annan. Det funkar. Men att lägga upp mat är jag livrädd för, lägger jag upp för lite har jag misslyckats med mitt uppdrag, lägger jag upp så att det är ok har jag lagt på för mycket. Det finns inget mellanting. Jag vet inte hur jag ska göra?.... Eller jo, det finns bara ett sätt, men, det måste ske under sommarlovet, utan behandling. Själv. Orkar jag?...
Caroline skrev:

Du har massor med människor runt omkring dig som stöttar dig; vare sig det gäller med tankar, ord eller gärningar finns vi här. Du är starkare än du tror och du har ju kommit såhär långt nu eller hur!? =)


DATUM: 2010-05-13 KLOCKAN: 00:26:04
Tove skrev:

Jaaaaa, du både orkar och klarar det!

När du får bestämma själv över maten, tänk vilken frihet! Då kan du välja helt själv vad du vill äta till frukost, och till slut kommer du bi så spontan så du tar exakt så mycket du känner för just den morgonen, eller kvällen. Borde inte det vara jätteskönt, bestämma heelt själv. (:


Toves blogg: http://flavigry.blogg.se/
DATUM: 2010-05-13 KLOCKAN: 07:34:44
L skrev:

Du orkar! Du har ju precis allt att vinna på det och du kommer ångra senare om du inte gör det. Go for it, säger jag.


DATUM: 2010-05-13 KLOCKAN: 07:47:33
Anonym skrev:

Hej, jag tänkte bara ställa en fråga som jag jättegärna skulle vilja få svar på!



Jag har under de senaste 8 månaderna gått ner 21kg, och väger nu 44kg till mina 164 cm, alltså inte JÄTTE underviktigt, och jag fattar själv att jag inte ska gå ner mer i vikt nu vilket jag inte har gjort heller!



Jag har precis börjat gå hos en psykolog på abc (anorexi,bulimi center) och han vill att jag ska börja gå i dagvård för att lära mig att äta normalt igen, dock är jag 18 så det är inget dom kan tvinga mig till.. men grejen är att jag VILL kunna äta normalt men jag vill inte gå upp i vikt.. måste dagvård betyda att man går upp i vikt? för i vissa bloggar har man läst att vissa går ner i vikt till och med när dom börjar äta normalt igen, hur var det för dig?



Skulle bli jätteglad om du svarade!

/Maja


DATUM: 2010-05-13 KLOCKAN: 15:49:42
Mamman skrev:

Moa, du vågar, du orkar och du kan. Vi är många som stöttar dig i de steg du behöver ta nu. Lycka till! Kram!


DATUM: 2010-05-13 KLOCKAN: 17:00:32
Anonym skrev:

Klart du orkar!! Du har inget att förlora, absolut ingenting. Ta tillbaka ditt liv nu, helt.


DATUM: 2010-05-13 KLOCKAN: 18:05:08
Oda skrev:

Moa, du är en av de mest fantastiska människor jag någonsin kommit i kontakt med, du är helt otrolig. Du kan flytta berg om du bara bestämmer dig för det, jag vet att du kan! Jag vet att du klarar det <3


Odas blogg: http://odaskamp.blogg.se/
DATUM: 2010-05-13 KLOCKAN: 19:03:19

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.