ät fett och socker tills du spyr

Jag har någon tokig tanke om att det är rätt bra att kunna kalori och fett mängder i mat. Inte sjukligt, som jag. Inte så att det bästa som finns är att läsa kaloritabeller och föra in i en bok som för ett år sen, då fanns det inget bättre! Man kanske inte heller ska tänka *pippippip* kalorier när man ser lax. Men jag tror helt klart på att folk ska förstå att hamburgare, det är inte så onyttigt. Självklart finns det nyttigare, det gör det alltid, men det är ingen extrem fettbomb man trycker i sig när man tar första tuggan eller slicker bort dressingen från fingrarna.
Näringslära på HK:n tycker jag aldrig har varit någon hit, första gången vi hade det, i sjuan, lärde jag mig en massa om kalorier och lusläste näringstabellen längst bak i boken, det var i början på min sjukdom. Andra gången, i nian, var det inte lika farligt, jag var på avdelningen och lärde mig mest bara hur många kalorier det var i t.ex. 1g fett och vilka vitaminer som höjde ämnesomsättningen. Det värsta då var hetsen över MVG:et. Pinsamt om jag hade fått VG på något som verkligen var min grej. MVG fick jag ändå, men det kändes bara jobbigt det där provet.
Vad var det jag ville komma fram till då? Att man byter ut alla bantningstips och dieter i tidningar och reklamer, känns det inte bättre att lära sig att allt är nyttigt, allt är ätligt. Inget är farligt. Jag tror att vikten stannar där den vill när man äter som man vill. Och ja, det inkluderar godis, glass och annat slisk. Självklart i lagom mängd, men är du sugen på en chokladkaka? Ät den!
sallad, köttbullar och makaroner. sallad är alltid okej. köttbullar är okej, för det är köttfärs och köttfärs är okej. makaroner är vit pasta, läskigt. men varför inte? vad hindrar mig?

Det här var kanske ett jättekonstigt inlägg, jag vill bara förmedla att pizza, som alla tänker är onyttigt är som en macka med lite mer ost och tomatsås på. Ska försöka intala mig själv det jag just skrev nu...
oscar skrev:

Då kan man äta noisette sås också!:D


oscars blogg: http://oscarpettersson.blogg.se/
DATUM: 2010-06-29 KLOCKAN: 23:12:26

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.