när jag hade sond såg man den inte, då såg man moa. när man kollar på bilder nu, ser man sonden, sekunden efter ser man moa.

Amanda frågade: "kan du förklara för mig hur den där slangen fungerade..?", så det tänkte jag göra!

"Den där slangen" som även kallas sond har jag haft ett flertal gånger, första gången när jag blev inlagd första gången, ca 3 månader. Jag klarade mig utan den i ungefär ett halvår, tills jag blev inlagd igen, jag fick återigen en sond insatt för att jag skulle få näring, den åkte lite ut och in där under 1½ månad. Blev utskriven, blev inlagd igen, knappt 1 månad senare. Från den 6 juli 2009 till den 22 februari 2010 sondmatades jag så gott som varje dag.

Sonden sätter man in genom näsan, upp förbi den "lilla kröken" i näsan och ner i munnen och förbi svalget och vidare till magsäcken. Jag satte nästan alltid sonden bakom örat, fasttejpad på min torra kind. Den där sonden har sitt eget lilla liv och har ett fåtal gånger glidit ut i sömnen när sammetstejpen inte suttit som den skulle, eller glidit ner lite för långt i magen, 12fingertarmen tydligen, eftersom vätskan som man drar upp för att se om den ligger rätt har varit grön. Eftersom sonden har legat och retat så många månader i det där locket till magsäcken, herregud vad heter det? Jag som kan det där på latin och allt... Jaja, det i alla fall, funkar inte riktigt som det ska, efter varje måltid kommer det som upp litegrann, för att det inte stängs ordentligt. Tror jag i alla fall, det är min personliga teori som jag alltid glömmer att dra för en läkare. Blablabla, strunt i det nu!
Sondnäring, dryck och medicin sprutades ner med en vanlig spruta för att landa i magsäcken. Om ni någonsin har ett val, välj att äta istället, att sätta in en sond och att sondas är extremt obehagligt!
Är det något mer du undrar är det bara att fråga på!
jag har ungefär en miljard bilder på mig med sond...
Klara skrev:

mena du magmunnen ? :D som inte stängs ordentligt? :) jag har lite problem med den... jobbigt att det som kommer upp i halsen osv:S


Klaras blogg: http://klarahe.blogg.se/
DATUM: 2010-12-20 KLOCKAN: 23:44:24
aww skrev:

Hoppas du inte tog illa upp över att jag frågade!



Jag fick iaf svar på det jag undrade! Men på bilderna så såg jag dig först för att du är så söt, sen sonden :)<3



Ha en underbar jul gumman! Kram


awws blogg: http://amandawahlgren.blogg.se/
DATUM: 2010-12-21 KLOCKAN: 17:13:33

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.