kan man bli frisk? del 1.

Jag har ju pratat ett tag om ett litet småhemligt projekt, jag är långt ifrån klar, men första delen kommer nu. Kan man bli frisk? Överallt på proana bloggar kan man läsa att antigen är man anorektiker eller så är man en ätande anorektiker. Man kan inte bli frisk. Man är en kroniker från det att man blev sjuk. Man kan gå upp i vikt och äta, men man kommer alltid längta efter smalheten och ha de där jobbiga tankarna. På Aftonbladet finns det tusentals artiklar om extrem fall som Emma, 20 - vägde 15 kilo och var 2 minuter från döden. När man läser artikeln ser man att idag är hon frisk, men istället har hon tvångstankar/grovt självskadebeteende osv. Peppande? Nja...
Så alltså, jag tänkte göra några delar där jag interjuvar kvinnor som har varit sjuka men idag räknar sig själv som friska, och frågar vad frisk är för dem osv. Hoppas det lär er något!

Först ut är Evelina Örn, 37 år och jobbar som Art Director, personlig tränare och gruppinstruktör på 360 och i höst startar hon och hennes man en dansklubb!
Är du frisk?: Ja, helt frisk, jag har räknat mig själv som frisk i 10-12 år.
Har du kvar sjukdomstankar såsom tillåten mat, träning och mindrevärdtankar?: Nej. Jag bryr mig om
vad jag äter och att jag tränar i lagom mängd, jag vill att min kropp ska må bra, därför försöker jag äta ekologiskt och närodlat.
Jag vet att jag är självkritisk, jag vill alltid vara bäst, men jag vet att det inte går. Jag är absolut inte destruktiv mot mig själv, jag är nöjd med mig själv!

Gick du någon speciell behandling?: Jag gick en gruppterapi för ätstörningsdrabbade, vi var ungefär 10 stycken. I nästan 10 år gck jag också i invidualterapi, men det handlade mycket om vad som hände runt omkring mig, kuratorn var som ett bollplank.
Var det någon speciell person eller händelse som var en stor del av
ditt tillfrisknande?: Nej, inte riktigt, eller någon, kommer inte ihåg vem sa: Du vet att du kan dö va, det kan du. Efter det tog jag kontakt med vuxenpsyk.

Hindrar dina forna ätstörningar dig i något sammanhang?: Nej, inte alls. Jag är mer engagerad i frågor som rör bantning, självkänsla osv. Och jag uppmärksammar lättare frågor som rör ätstörningar men det hindrar mig inte i vardagen.

Vilket är ditt bästa knep för att bli frisk?: Hitta på saker du tycker är roliga att göra, saker som är jag, som kännetecknar mig. Skriv en lista på roliga saker. Ta kontakt med någon, det behöver inte vara en terapeut eller kurator, det kan vara någon du redan känner, som du litar på att använda som bollplank. Och självklart äta!

Du tränar ju mycket i ditt jobb, är det svårt att hålla det på en lagom nivå?: Jag har lärt mig att hantera det, jag vet att det inte gör någon skillnad om jag vilar i två veckor, att kroppen mår bra av det.

På 360 måste det ju komma många som har en ätstörning och träna, är det jobbigt att se?: Klart det är jobbigt, men vi har som policy på 360 att de tar hand om och uppmärksammar den som är sjuk.

Under tiden du var sjuk, tränade du hela tiden?: Jag hade träningsförbud, jag fick ta någon lugn promenad då och då, men inte träna. Jag var hemskt osäker på om jag kunde hantera att börja träna utan att gå till överdrift, jag började sakta, bara något träningtillfälle i veckan och utökade när jag märkte att det var kul och att jag kunde hantera det. Att motionera gör en glad och det hjälper hjärnan att tänka klart eftersom det ökar blodflödet dit.
Eftersom jag själv har varit sjuk hoppas jag kunna vara en bra förebild för de som är sjuka, och kunna hjälpa eftersom jag redan har en massa kunskap.
Lovisa (kusin^^) skrev:

Du är ju underbar! Jag är verkligen imponerad! Du har en sådan järnvilja och får du en idé så sitter du inte bara och tänker att det skulle ju vara roligt men säkert går det inte, du tar kontakt med folk och du ser till att genomföra den.

Jättefint gjort och bra frågor! Ser toppenbra ut och det tycks verkligen finnas ett behov av det!

Det är så underbart att se dig vända på en jobbig situation och använda dålig erfarenhet till något bra. Jag är övertygad om att du kommer kunna hjälpa många om du bestämmer dig för att det är vad du vill göra!

Fantastisk är vad du är!<3


DATUM: 2010-08-04 KLOCKAN: 12:56:14
Caroline skrev:

Vilken helt suverän idé du kommit på och arbetar med! Jag tror garanterat det är fler personer i samma sits som du, eller liknande situationer, som känner att de aldrig kommer bli frisk. Att du tar upp detta - visar att man visst kan bli frisk och känna sig som så - tror jag kan hjälpa många personer, lätta deras tankar. Dessutom tror jag detta är ett utmärkt sätt, även för dig, att gå ett steg vidare - lite framtidshopp! i stället för att tro att när du väl fått din diagnos är du dömd att för alltid vara sjuk så finns det faktiskt ljus i tunneln så att säga. Du är otroligt duktig, än om du kanske inte alltid själv känner så, och jag är så stolt över dig, att se alla dina framsteg!


DATUM: 2010-08-04 KLOCKAN: 13:06:59
Lisette skrev:

Vilken bra idé, jättebra gjort. Jag ser fram emot fortsättningen!


DATUM: 2010-08-04 KLOCKAN: 16:34:05

                             FRÅGA INNAN DU LÅNAR EN BILD, JAG VILL VETA VARS MINA BILDER TAR VÄGEN.
                             SKIPPA DE ELAKA OCH PUCKADE KOMMENTARERNA, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
                             JAG HAR EN ALLTID PÅGÅENDE FRÅGESTUND, TITTA ÅT HÖGER OCH KLICKA DIG VIDARE.
                             ÄR DIN KOMMENTAR SNÄPPET FÖR PERSONLIG? MAILA MIG:
[email protected]


VAD HETER DU?
Kom ihåg mig?

DIN MAILADRESS (enbart moa ser den)


VAD HETER DIN BLOGG?


VARSÅGOD OCH SKRIV:

Enbartmoa. 168 cm lång. Född -94. Oktoberbarn. Hamnbo. Vård-och omsorgs elev. Äldst av fyra syskon. Fotbollsspelare. Gillar att stallhänga. Klädintresserad. Social. Läs mer här.